Ελευσίνια Μυστήρια

on .




₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪ ЭЄ ₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪

 

 Δήμητρα και Κόρη

 

 

Ελάσσονα (Μικρά) Ελευσίνια


 

τόπος: Εν Άγραι (περιοχή γύρω από το Παναθηναϊκό Στάδιο)

 

ημερομηνία: Εαρινή Ισημερία κατά τον μήνα Ἀνθεστηριῶνα

 

προϋποθέσεις: Ενάρετος βίος, Έλλην, Αθηναίος Πολίτης, αποκλείονταν οι εγκληματίες, βάρβαροι, μάγοι, άθεοι κτλ

 

ημέρες: 9 (συμβολικός αριθμός της κύησης - των ημερών που η Δα Μάτερ έψαχνε την κόρη της Περσεφόνη)

 

 

1η ημέρα: Μεταφορά μυστικών ιερών της Δήμητρος από το Άδυτο του Τελεστηρίου των Αθηνών στην Ελευσίνα. Συμβολικός καθαρμός στο ποτάμι (Ιλισό) και κατήχηση

 

2η ημέρα: “Ημέρα των απαρχών” τιμές στην Δήμητρα με τους πρώτους καρπούς.

Ο Ιεροφάντης και ο Κήρυξ στην Ποικίλη Στοά της αγοράς των Αθηνών ανήγγειλαν την έναρξη της εορτής.

 

3η ημέρα: Αυτογνωσία, κατήχηση, αποκάλυψη ιστορίας της εξελίξεως των γνώσεων

 

4η & 5η ημέρα: Νηστεία, ανοιχτές τελετές, αποκάλυψη Θεογονικών γνώσεων, κλείσιμο ημέρας με λούσιμο

 

6η ημέρα: Ανοιχτές εορτές όλου του δήμου με αθλοπαιδιές. Έπαιρναν μέρος τα παιδιά των υποψηφίων Μυστών (“παίδες ευ εστίας”)

 

7η ημέρα: Ιεροφάντης και δαδούχος τους χώριζαν σε διμοιρίες, τους μάθαιναν το “λανθάνον της θρησκείας”, αποκάλυψη θεογονίας και κοσμογονίας, τους μάθαιναν να συντονίζονται με τους κραδασμούς του σύμπαντος. Μετά οι υποψήφιοι χωρισμένοι ανά δυο έκαναν ερωτήσεις ο ένας στον άλλον. Τους μάθαιναν λέξη κλειδί.

 

8η & 9η ημέρα: Μυστικές τελετές για τις οποίες γνωρίζουμε ελάχιστα. Ξεκινούσαν τα Δρώμενα, μετά οι Ιερείς φανέρωναν στους υποψήφιους Μύστες κάποιες μυστικές φράσεις (Λεγόμενα), και μετά έδειχναν και αποκωδικοποιούσαν τα ιερά (Δεικνυόμενα). Οι μυούμενοι θυσίαζαν τον Δέλφακα (χοιρίδιο), και με τα νερά του ποταμού Ιλισού καθαρίζονταν από τα μιάσματα με την βοήθεια ειδικού ιερέα, που τον αποκαλούσαν “Ύδρανο”.

 

Μέγας Όρκος εχεμύθειας των Ελασσόνων Μυστηρίων μπροστά στον Ιεροφάντη και κατήχηση από αυτόν.

 

Τέλος η ενθρόνιση των μυουμένων, και ο κυκλικός χορός των ιερέων γύρω τους, σημάδι ότι τους αποδέχονταν στον πρώτο κύκλο μύησης.

 

Βραβείο: Στεφάνι Δάφνης ή Ελιάς

Βαθμός: Μύστη

 

 

λίγα λόγια για τα μικρά Ελευσίνια:

 

Ο Thomas Taylor στο βιβλίο του “Ελευσίνια και Βακχικά Μυστήρια” αναφέρει ότι “τα κατώτερα (μικρά) μυστήρια δημιουργήθηκαν για να σημάνουν με αποκρυφιστικό τρόπο, την κατάσταση της μη εξαγνισμένης ψυχής που έχει ενδυθεί το γήινο σώμα της και περιβληθεί την υλική φύση”

 

Τα Μικρά Ελευσίνια ήταν προετοιμασία για τα Μεγάλα.

 

Αρχικά ήταν μόνο για Αθηναίους, αργότερα για όλους τους Έλληνες

 

Οι Μύσται γίνονταν δεκτοί (εάν και εφόσον ο βίος τους ήταν κατάλληλος) στα Μεγάλα τουλάχιστον ένα χρόνο αργότερα.

 

Οι Ιεροφάντες (προΐσταντο στις απόκρυφες τελετές) προέρχονταν από την γενιά των Ευμολπιδών, Οι Δαδούχοι (σημαντικό ρόλο στην διαδικασία της μύησης) από την γενιά των Κηρύκων. Ο Ιεροκήρυκας κήρυσσε την έναρξη των Μυστηρίων ενώ ο Κήρυκας την έναρξη των ανοιχτών εορτών.

 

Δήμητρα, Μυούμενος και Κόρη

 

 

 

 

Μείζονα (Μεγάλα) Ελευσίνια

 

 

τόπος: Ελευσίνα

 

ημερομηνία: Φθινοπωρινή Ισημερία κατά τον μήνα Βοηδρομιῶνα

 

προϋποθέσεις: να έχουν περάσει τα Ελάσσονα Μυστήρια και να ήταν το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε αντάξιοι.

 

ημέρες: 9 (συμβολικός αριθμός της κύησης - των ημερών που η Δα Μάτερ έψαχνε την κόρη της Περσεφόνη)

 

 

προκαταρκτικές ημέρες

 

13η Βοηδρομιῶνος: Πριν βγει ο Ήλιος, εκκίνηση πομπής προς την Ελευσίνα

14η Βοηδρομιῶνος: Επιστροφή εν Αθήναι με Ξόανα και Ιερά αντικείμενα

 

 

1η ημέρα (15η Βοηδρομιῶνος): “ΑΓΕΡΜΟΣ”  στην Ποικίλη Στοά (Αγορά) από τον Άρχοντα Βασιλέα και “ΠΡΟΡΡΗΣΙΣ” Ανακοίνωση ονομάτων από τον Ιεροκήρυκα (όσοι δεν άκουγαν τα ονόματα τους έχαναν την μοναδική ευκαιρία)

 

2η ημέρα (16η Βοηδρομιῶνος): “ΑΛΑΔΑΙ ΜΥΣΤΑΙ” πομπή Μυστών προς την Άλα (Θάλασσα) και καθαρμός με Δέλφακα (χοιρίδιο) (Η διαδικασία προσομοιάζει αρκετά με την χριστιανική τελετή των Θεοφανίων)

 

3η ημέρα (17η Βοηδρομιῶνος): Νηστεία μέχρι το βράδυ οπότε και σίτιση με “ιερά τρόφιμα” (πίτες με μέλι και σουσάμι) μέσα από την Μυστική Κύστη, τιμή στους νεκρούς προγόνους, θυσία χοιριδίων, εξομολόγηση

 

4η ημέρα (18η Βοηδρομιῶνος): “ΕΠΙΔΑΥΡΙΑ” εμβόλιμη για όσους είχαν προσέλθει καθυστερημένα - τιμή προς τον Ασκληπιό που ερχόμενος από την Επίδαυρο καθυστέρησε μια ημέρα. Θυσίες, κυκλικοί ιερατικοί χοροί, Οι Αθηναίοι προσέφεραν τις απαρχές (πρώτοι καρποί)

 

5η ημέρα (19η Βοηδρομιῶνος): “ΛΑΜΠΑΔΙΩΝ” θυσία στον Ασκληπιό, πέρασμα γέφυρας - των Ρειτών - (αν περάσεις δεν έχει γυρισμό - blue or red pill Matrix). Λαμπαδηφορίες όπου οι μυούμενοι με  πυρσό στο χέρι ανά δυάδες σχημάτιζαν σιωπηλή πομπή με επικεφαλής τον Δαδούχο ιερέα και έμπαιναν στο Ναό της Δήμητρας στην Ελευσίνα όπου και παρέμεναν όλη την νύχτα. Συμβόλιζε την περιπλάνηση της Δήμητρος για να βρει την Περσεφόνη.

 

6η ημέρα (20η Βοηδρομιῶνος): “ΙΑΚΧΟΣ” αφιερωμένη στον Ίακχο με μεταφορά αγάλματος του, το οποίο ήταν στεφανωμένο με Μυρτιές με ένα Δαυλό στο χέρι, από τον ναό του Ιάκχου με φωνές και ωδές (ιακχές) κατά μήκος της Ιεράς Οδού που συνέδεε τον Κεραμεικό με το Θριάσιο Πεδίο. Αντιπρόσωποι ενός παλαιού Ελευσίνιου γένους των Κροκωνιδών έδεναν πορφυρές ταινίες (κορδέλες) στον δεξιό βραχίωνα και στο αριστερό πόδι σε κάθε Μύστη. Ανάπαυση, έσω διαλογισμός, τροφή: σταφύλια και μαύρο ψωμί, ομαδική εγκοίμησις - διδαχή.

 

7η ημέρα (21η Βοηδρομιῶνος): “Η ΙΕΡΑ ΝΥΞ” ήταν η νύχτα της 6ης προς την 7η ημέρα η οποία εγκαινίαζε την εισαγωγή στην μεγάλη μύηση. Ο Ιεροφάντης φώναζε “ΕΚΑΣ ΕΚΑΣ ΟΙ ΒΕΒΗΛΟΙ” το οποίο επαναλάμβαναν οι υποψήφιοι Επόπτες τρεις φορές. Αναχωρούσαν οι λοιποί. Καθαρμός με νερό, εξομολόγηση, έτρωγαν Κυκεώνα. ο Ιεροφάντης τους διάβαζε από τις ιερές πλάκες συμβουλές όπως π.χ. ότι ο θάνατος (συμβολικός) που τους περιμένει είναι η αναγέννηση τους, ότι ο Δημιουργός είναι ένας. Άνοιγμα Πύλης Κατεβάσιας. Τέλος Λεγομένων αρχή Δρωμένων - πέρασμα τους στην κυρίως μύηση στην Κατεβάσια. Στο τέλος των δοκιμασιών όντας ακόμα μέσα στην Κατεβάσια, λάμβανε χώρα θεατρικό Δράμα της αρπαγής της Περσεφόνης* Στο τέλος του θεατρικού εμφανιζόταν η Δήμητρα με τον Ήλιο του Μεσονυκτίου Μετά το πέρας των Δρωμένων δεν επιτρεπόταν να μιλήσουν.

 

8η ημέρα (22α Βοηδρομιῶνος): Ο Ιεροφάντης ψιθύριζε στο αυτό του κάθε μυούμενου την μυστική λέξη-μυητικό όνομα του. Εκκίνηση θεατρικού δράματος της αρπαγής της Περσεφόνης, αναζήτηση της από την Δήμητρα και διαπραγμάτευση Ερμή με Πλούτωνα. Κλείσιμο ημέρας με τον Ιεροφάντη να φωνάζει “ΥΕ ΥΕ, ΚΥΕ ΚΥΕ ΤΕΛΕΙ” (ΥΕ = βρέξε, ΚΥΕ = κυοφόρησε ΤΕΛΕΙ= τέλεσε).

 

9η ημέρα (23η Βοηδρομιῶνος): “ΠΛΗΜΟΧΟΑΙ” (πιθάρι με μεγάλο στόμιο) Δυο τέτοια αγγεία γεμίζονταν με νερό ή κρασί από τους μύστες, τα ανύψωναν και έπειτα προσέφεραν χοές προς την ανατολή και τη δύση προφέροντας μυστικές φράσεις.  Φώναζαν τα μυητικά ονόματα. Κόκκινη Κορδέλα στο μέτωπο με άνισες καταλήξεις. Δεικνυόμενα (επεξήγηση δρωμένων και συμβόλων). Στεφάνωμα με Κισσό (Ο Κισσός ανεβαίνει ψηλά και μετά ξαναγυρίζει προς τα κάτω - Ψυχή). Ορκωμοσία Σιωπής. Ο Ιεροφάντης φώναζε “ΚΟΝΞ ΟΜ ΠΑΞ” (μάλλον “άκου, βλέπε, σώπαινε”) και οι Επόπται το επαναλάμβαναν τρεις φορές.

 

Βραβείο: Στεφάνι Κισσού

Βαθμός: Επόπται ή Έφυροι

 

Το πέρασμα της γέφυρας

 

 

* Ο μύθος της Δήμητρας και της Περσεφόνης (κόρη της Δήμητρας και του Δια) που αποτελεί το κέντρο της λατρείας των Ελευσίνιων έχει ως εξής σύμφωνο με τον ομηρικό ύμνο: η Κόρη έπαιζε σε μια πανέμορφη, καταπράσινη περιοχή, το Νυσιο Πεδίο, μαζί με τις Ωκεανίδες Νύμφες όταν είδε ένα πανέμορφο νάρκισσο και θέλησε να τον κόψει. Τότε εμφανίστηκε Πλούτων και την έκλεψε, αφού προηγουμένως είχε πάρει την συγκατάθεση του Δια. Η Δήμητρα μάταια έψαχνε να την βρει. Κάποια μέρα μίλησε με τον βασιλιά Ήλιο ο οποίος της εξήγησε τι είχε γίνει, κι αυτή έχοντας θυμώσει παρά πολύ με το Δια που επέτρεψε την αρπαγή της κόρης τους, αντί να γυρίσει στον Όλυμπο, μεταμορφώθηκε σε γριά και άρχισε να περιπλανιέται στις πόλεις. Έτσι έφτασε στην Ελευσίνα όπου ζήτησε να της χτίσουν έναν ναό κάτω από την Ακρόπολη. Αποσύρθηκε στον ναό λοιπόν, έκοψε κάθε επαφή με τον κόσμο και όλη μέρα θρηνούσε για τον χαμό της Κόρης της μέχρι που η γη έπαψε να βλασταίνει και ο αφανισμός των ανθρώπων απειλούσε τον κόσμο. Βλέποντας αυτά, ο Δίας έστειλε τον Ερμή στον Άδη ζητώντας του να επιτρέψει την άνοδο της Κόρης για να ηρεμήσει η Δήμητρα. Ο Άδης την έστειλε αφού πρώτα της έδωσε να φάει καρπό ροιάς (ροδιού) για να εξασφαλίσει την επιστροφή της.

Η Κόρη συνάντησε την Μητέρα στην Ελευσίνα, όμως μόλις η Δήμητρα αντιλήφθηκε ότι η κόρη της έφαγε τον καρπό κατάλαβε ότι δεν μπορεί να την κρατήσει για πάντα κοντά της. Την λύση έδωσε η Ρέα (μητέρα του Δια, του Πλούτωνος και της Δήμητρας) μέσω της οποίας έγινε συμβιβασμός ανάμεσα στους Θεούς και αποφάσισαν ότι η Περσεφόνη θα περνούσε το 1/3 του χρόνου με τον σύζυγο της (Πλούτωνα) και τα 2/3 στον Όλυμπο με την μητέρα της. Έτσι πείστηκε και η Δήμητρα να γυρίσει στον Όλυμπο και μόλις βγήκε από τον ναό που είχε κλειστεί, η γη άνθισε και η Δήμητρα έδειξε στους άρχοντες της πόλης τον τρόπο με τον οποίο ήθελε να την λατρεύουν, τα «Σεμνά Όργια*», τα οποία δεν επιτρεπόταν για κανένα λόγο να φανερώνονται στους αμύητους.

 

*Σημείωση: η παρεξηγημένη λέξη "όργια" σημαίνει μυστικές τελετές, μυστική λατρεία.

 

Περσεφόνη και Πλούτων

 

 

 

 Δαδούχοι

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪ ЭЄ ₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪